Paul Newman a szinész, az autóversenyző és a csapattulajdonos!



Paul Newman
1925. január 26 - 2008. szeptember 26

Az egyik legkiválóbb Hollywood-i sztár, számtalan filmsikerrel és Oscar díjjal a háta mögött.
De nem állt távol tőle a jótékonykodás sem.
Társalapítója volt a Newman's Own élelmiszeripari cégnek, amelytől az adózás utáni összes bevételét és jogdíját jótékony célokra fordította.
De létrehozott egy alapítványt beteg gyermekek megsegítésére is, SeriousFun Children's Network néven.

Nagyon nagy rajongója volt az autóversenyzésnek.
A Watkins Glen Racing School-ban készült fel az 1969-es Winning című film szerepére.
Első versenyét a Thompson International Speedway-en futotta le PL Newman név alatt 1972-ben, ekkor 47 éves volt.
1973-tól az SCCA National Championship Runoffs-ban a Road Atalanta-i pályán négy bajnoki címet szerez, 1976, 1979, 1985 és 1986.
1986 után legközelebb csak 2002-ben, ekkor már a Mid-Ohio-i pályán állt rajthoz ebben a sorozatban.
1979 egy igazán sikeres éve, részt vesz a Le Man 24 órás versenyen. A Dick Barbour Racing hívásnak tett eleget, csapattársai a tulajdonos Dick Barbour és a Formula-1-es versenyző Rolf Stommelen volt.
Az IMSA GTX kategóriás Porsche 935 autóval az abszolút 2. helyet megszerezve nyerték meg a kategóriájukat. Ekkor 54 éves volt.
Eközben mint csapattulajdonos is tevékenykedett.
Bill Freeman vezette be Newman-t az autóversenyzés menedzselési világába miután Newman megkereste 1976-ban.
Társultak és életre hívták a Newman Freeman Racing csapatot. Can-Am, SSCA és IMSA versenyeken vettek részt a csapattal, de indultak a Sebring-i 12 órás viadalokon is.
1979-ben elhódították a Can-Am Team Championship trófeáját. Érdekesség, hogy ebben az évben a későbbi 1982-es F1 világbajnok, Keke Rosberg vezette az egyik autójukat.
1983-ban pedig belépett az autósport open-wheel kategóriájába. Carl Hass-al megalapították a Newman/Hass Racing-et, amely igazán sikeres csapat lett az évek során.
Nyolc bajnoki cím, kért Indianapolis 500 mérföldes versenyen elért 2. hely, 1985 és 1991 és egy Indy500 pole 1987-ben.
Az első szezonjukban rögtön egy igazi ikont szereztek meg sofőrnek, Mario Andretti-t.
A második évben pedig Mario el is hódítja a bajnoki címet.
1989-ben két autóra bővült a csapat. Egy igazán különleges pilóta felállást jelentettek be az évad elején. Az #5-ös autót Mario Andretti vezette, míg a #6-os autóval Michael Andretti gurult a pályára.
A következő két bajnoki cím 1991-ben jött és Michael Andretti szállította, míg a friss Formula-1-es világbajnok bajnok Nigel Mansell rögtön a rookie évében gyűjtötte be a trófeát 1993-ban.
A későbbi években is kiváló pilótákkal dolgoznak.
1995-től a kanadai fenegyerek, Paul Tracy ül az autójukba, Michael Andretti csapattársaként.
C.A.R.T. szakadása után az Indy500 versenyeken egészen 2008-ig nem vettek részt, ekkor Graham Rahal és Justin Wilson vitte pályára az autóikat.
2002-ben Cristiano Da Matta szerezte meg a csapat negyedik bajnoki címét.
Ezután 2003-ban következett a Sebastien Bourdais éra a csapatnál az akkor már ChampCar néven futó sorozatban.
Bourdais 2003-ban még csak a Rookie of the Year címet gyűjtötte be, majd viszont a következő négy szezonban sorozatban négy bajnoki címet.
2008-ban betársult Mike Lanigan, az Mi-Jack Construction Equipment tulajdonosa.
2009-ben Graham Rahal még a pontverseny 7. helyre tudja behozni a csapatot.
2010 viszont teljes csalódás volt Hideki Mutoh-val.
Az utolsó szezonban Oriol Servia és az újonc James Hinchcliffe kap helyet a csapatnál. Látványos látványos fejlődést produkálnak, Servia a 4. helyen zárt a bajnokságban.
Ettől a sikertől függetlenül a csapat 2012-re már nem adta le nevezését az IndyCar sorozatba, bezárta kapuit.
1995 volt újból egy igazán sikeres éve. Indult a Daytona 24 órás versenyen a Rousch Racing Ford Mustang gépével. Az eredmény egy kiváló 3. hely, ami a GTS-1-es kategória győzelmet is jelentette számára 70 évesen!
Közben rövid ideig résztulajdonosa volt a NASCAR-ban szereplő Hendricks Motorsports-nak.
2004-ben részt vesz a világ egyik legrangosabb off-road versenyén, a Baja 1000-en. A Baja Challenge kategóriában a 4. helyen végeznek, a Michel Joudain, Danny Sullivan és Sebastien Bourdais vezette autók mögött.
2005-ben, 80 évesen ismét a Daytona 24 órás versenyen ül autóba. Sajnos a Newman/Haas/Silverstone Racing DP kategóriás Crawford-Ford autója csak 290 kört tud teljesíteni. A csapat tagjai; Paul Newman, Sebiastien Bourdais, Cristiano Da Matta és Mike Brockman.
2006-ban megalapították Eddie Wachs-al ChampCar Atlantic csapatukat, ahol egy két, mára már ismert név is megforduld, JR Hildebrand és Simona De Silvestro is.
A csapat 2009-es bajnoki címét már nem érhette meg.
Utolsó versenyeit 2007-ben Watkins Glen-ben majd 2008-ban a Lime Rock-i pályán futotta le.
Sajnos 2008 nyarán tüdőrákkal diagnosztizálták, ami miatt szeptemberben hunyt el otthonában.
2009-ben beválasztották az SSCA Hall of Fame-be.
A Lime Rock Park pályán pedig egy egyenest Paul Newman Straight névre kereszteltek.
Versenyzői karrierjét a 2015-ös Winning: The Racing Life of Paul Newman című dokumentumfilm dolgozza fel.


Az 1968-as Indianaplolis-i tesztjén.


1979-ben a Le Mans-i versenyen egy Porsche 935 versenyautóval vett részt.


A kép az 1995-ös Daytona 24 órás versenyen készült


1996-ban, 71 évesen, USAC Sprint Carral a kaliforniai Perris Auto Speedway-en