Navigáció
Kezdetek...
AAA National Championship !!!
USAC National Championship
C.A.R.T. & USAC
ChampCar World Series
IRL
IndyCar
Indianapolis 500 bajnokai
IMS története
Hall of Fame
Triple Crown Trophy
In Memoriam
Technikai adatok
Szabálykönyv 2019
Statisztika
IndyCar versenyek felvételei
INDYCAR 36
INDYCAR 101
Galéria

Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Még nem regisztráltál?
Regisztráció

Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése
Facebook
Online Statisztika
Online vendégek: 1
Online tagok:
Nincsenek online tagok jelen


Regisztrált tagok: 10
Aktiválatlan tagok: 0
Legújabb tag: Acelvaros

Látogatók ma: 67
Online látogató: 1
Max. Onlinerekord: 130
Max. napi rekord: 7939
Látogatók tegnap: 1169
Látogatók a hónapban: 28657
Összes látogatók: 1561976
Online
Reklam
Verseny eredmények, 2019
Top5
1. 2. 3. 4. 5.
Josef Newgarden Scott Dixon Will Power Felix Rosenqvist Alexander Rossi
53 pont 40 pont 37 pont 33 pont 31 pont
Teljes pontverseny tábla
Visszaszámlálás

A Circuit of the America versenyig

van hátra

Mike Salay

Mike Salay
1909.06.10.-1973.11.19.

Talán a legjobb magyar származású Indy 500 és sprint versenyző: Michael Joseph Szalai néven született 1909. június 10.-én az indianai South Bend városában. Családja Sopron vármegyéből származott. Testvére Vince ugyancsak autókkal foglakozott,sőt a 30-as években egy-két helyi big car versenyen is részt vett. Vince tartotta fenn a Salai Speed Shop-ot South Bendben, mind saját, mind testvére valamint Charles Szekendy karrierjét is őt támogatta, később a méltán híres McNamara Indy autók munkálataiban is kivette a részét a család.

South Bend:
Maga a város ma 100 ezer lakosú és egy hatalmas magyar közösség él benne.Az elmúlt században jelentős számú magyar kisebbség élt itt. Az autóversenyzés már a 20-as évek eleje óta jelen volt a városban. Az első jegyzett futamot 1921-ben rendezték a helyi vásári mulatságok részeként,ugyancsak a helyi Fairgrounds-on(vásártér). 1927-ben a méltán híres Lou Schneider győzött itt egy 50 mérföldes futamon. Egészen a háborús évekig rendeztek a vásártéren futamokat,főleg május utolsó hétvégéjén, a függetlenségnapi vásáron valamint a szeptember eleji munka ünnepén.
1946-tól a South Bend Motor Speedwayen rendeznek futamokat mind a mai napig.

Mike háború előtti karrierje:
Első versenyét mégsem otthon hanem az ohio-i Greenville-ben futotta 1931 júliusában. Azt a futamot a híres Mauri Rose nyerte meg. Azév augusztusában már otthon indult egy stock car versenyen.Szeptemberben már egy speedcar(később big car majd sprint car) futamon indult ahol a második elő-futamon a második lett. Továbbá nem messze a Rochester-i háromnegyed mérföldes pályán is indult.
1932-ben otthon és Logansportban(Indiana) indult,de kevés sikerrel.
A következő évben a helyi futamot megnyerte júliusban majd szeptemberben is. Több más indianai futamon is indult, 1934-ben már úgy emlegették az újságok, hogy Észak-Indiana bajnoka. Ebben az évben már az 1-es rajtszámú V8 Forddal indult, majd 101-es Belmont Special versenyautóval ami egy 1929-es 16 szelepes Ford Model A átalakítása volt. Ezzel a géppel 1934-ben mind a három helyi futamot megnyerte,valamint sikeres volt néhány más indianai dirt versenyen is. Így eshetett meg, hogy a következő évtől már IMCA versenyzőként regisztrálhatott és távolabbi futamokon is részt vehetett, mint például az iowai Des Moines-ben rendezett IMCA futamon-ahol a harmadik lett a fináléban,vagy a népszerű Belleville-i futamon. Ugyan májusban megnyerte a helyi versenyt,júliusban nem volt sikeres,szeptemberben pedig a lábát törte.

1936-ban az első teljes szezonos CSRA évben a tizennegyedik helyen végzett, Evanstonban(Illinois) legyőzte az ellenfeleit, valamit a michigani Jackson Fairgroundson az újságok címlapján az állt:Ki győzi le Szalayt? Ebben az évben ismét verhetetlen volt a hazai pályán,testvére Vince néhány előfutamos babérig jutott.

A következő év elég sűrűre sikeredett. Az egy hazai futam mellett(ahol júliusban Paul Russo győzött, Mike a harmadik lett) CSRA big car bajnokságban(a huszonhatodik lett), valamint IMCA és egy teljesen új, gyors és veszélyes pályákra specializálódott bajnokságban-az MDTRA-vett részt,ahol mindjárt az első három futamot meg is nyerte.Ekkor a 21-es rajtszámú Hoosier Special-al versenyzett.

Az 1938-ban a szezonja felemásra sikeredett és Pennsylvaniában is indult, tizenegyedik lett a CSRA bajnokságban, szeptemberben a helyi versenyt ismét megnyerte.
1939-ben szenzációsan indult a szezonja Logansportban győzött az MDTRA futamon,valamint a Hammond-i CSRA versenyt is megnyerte májusban.Összesen hét MDTRA futamot nyert meg, a CSRA bajnokságban pedig a tizenegyedik lett ismét. A nagy Springfield-i AAA/CSRA futamon az ötödik lett augusztus végén.Ezekben az években egy Miller Special géppel versenyzett, majd 1940-től a 20-es Leo Krasek féle géppel.

Ez az év volt talán a legszenzációsabb Mike számára.1940-ben kilencedik lett a CSRA bajnokságban,az MDTRA bajnokságot pedig megnyerte októberben! Valószínűleg az egyetlen magyar aki egy komolyabb B kategóriás open-wheel bajnokságot megnyert.
A kemény háborús években(1941/42) kétszer nyert otthon, a CSRA bajnokságban a huszonharmadik,majd a csonka szezonban a tizennegyedik lett.
A háború idején otthon dolgoztak a testvérével.

A háború utáni első évben a 69-es rajtszámú Frankland-Frontenac géppel versenyzett MDTRA és CSRA futamokon. Otthon az új South Bend-i pályán három győzelmet és egy második helyet szerzett. MDTRA versenyen Sanduskyban és a Jungle Park-ban győzött, CSRA versenyen pedig Marysville-ben.A következő évben ismét győzött Jungle Parkban,otthon kétszer győzött. Ebben az évben kezdődött a munkája John Lorenz-el aki a Schoof Special versenyautót készítette fel. Ekkor indult először Salemban(Indiana) egy AAA sprint car versenyen.

AAA évek:
1948-től nevezett a 38-as Terman's Supply szponzorált 1940-es Wetteroth/Schoof Offenhauser dirt car versenyautóval. Nem indult sprint car versenyen csak Nemzeti Bajnoki(Indycar) futamokon. Hét futamon nevezett,amelyek közül haton jutott be az indulók közé. Negyvenharmadik lett a bajnokságban, összesen ötven ponttal, legjobb eredménye az arlingtoni futamon elért nyolcadik helye volt. A nagy Indy 500-on is indult a 31. helyről majd a futamon a harmincadik helyen végzett. A selejtezőn egy bajnokesélyes Blue Crown géppel és egy kísérleti Kuehl/Osborne géppel is próbálkozott. Az utóbbi mondjuk elindulni sem tudott.

A következő évben már a saját maguk által épített Szalai Offenhauser géppel indult a bajnokságban. A versenyautó a harmincas évekbeli dirt big car gépekből összerakott öszvér volt, némi kis időszerű kiegészítésekkel. Hat futamra nevezett-ebből ötre a saját géppel, egyen pedig Lorenz féle Pioneer Auto géppel-itt a hatodik lett. Saját géppel csak Langhorne-ban tudott elindulni és ott a nyolcadik lett, így 130 ponttal a bajnokság harmincegyedikén végzett.
1950-ben részmunkaidősként Milwaukee-ban ismét Lorenz gépével próbálkozott-sikertelenül, majd az 1951-es Indy 500-on ismét a saját konstrukcióval vett részt a selejtezőkön, viszont május 27.-én nagy balesetet szenvedett. Ezután visszavonult a versenyzéstől és csak a családi shopnak szentelte az életét. Elnöke volt a South Bend-i Magyar Autóklubnak.
2007-ben a Michiana Racers Hall of Fame tagjává választották.
1973. november 19.-én hunyt el South Bend-i otthonában.

AdSense
Születésnapok és megemlékezések
2019.03.19.

Mai születésnaposok!

Al Cotey
1888.03.19.-1974.12.27.

Wade Morton
1889.03.19.-1935.02.22.

Wally Zale
1906.03.09.-1942.04.25.

Joe Sanko
1912.03.19.-1946.04.14.

Buddie Boys
1933.03.19.-2010.10.02.

Vern Schuppan
1943.03.19.

Michael Krumm
1970.03.19.

E.J. Viso
1985.03.19.

Weblapok

Partnerek

Fórumok

Generálási idő: 0.25 másodperc 2,148,481 egyedi látogató