
Cristiano Monteiro da Matta
(1973.09.19. - )
Születési hely: Belo Horizonte, Brazilia
Versenyző családba született, édesapja, Toninho da Matta szintén sikeres autóversenyz? volt, tizennégy alkalommal nyerte meg a brazil túraautó-bajnokságot.
Cristiano is Gokart-al kezdett de viszonylag későn, 16 évesen. Több különböző gokart-sorozatban is sikerült elhódítania a bajnoki címet.
1993-ba a brazil Formula-Ford bajnokságban szerepelt.
Majd 1994-ben következett az ugyancsak brazil Formula-3-as osztály. A végelszámolásnál, mindössze két pontos előnnyel szerezte meg az első helyet, Helio Castroneves előtt
Átköltözött Európába, a brit Formula-3 sorozatba 1995-ben, majd 1996-tól már a nemzetközi Formula-3000 kategóriában szerepel, ahol az összetett 9. helyet szerzi meg.
1997-ben visszatér Amerikába az IndyLights sorozatba. Három győzelmet szerezve a bajnokságot a 3. helyen zárja Tony Kanaan és Helio Castroneves mögött.
1998-ban IndyLight bajnok, négy győzelmet szerezve.
1999-ben debütál a C.A.R.T. bajnokságban az Arciero-Wells csapatnál. Nem sok sikert könyvelhet el, mivel az autó állandóan műszaki problémákkal küzd.
2000-ben a PPI Motorsports-nál folytatja. A csapatváltás előrelépést is jelentett. A Chicago-i versenyen megszerzi első C.A.R.T. győzelmét. Összesen nyolc Top5 helyezést szerez. A bajnokságban a 10. helyen végez.
2001-re a Newman/Haas csapattal köt szerződést. A szezonnyitó Monterrey-i verseny megnyeri. A szezon végéig eléggé változatos eredményeket hoz, majd a két utolsó versenyt(Surfers Paradise és Fontana) megnyeri. e két győzelemmel sikerül előrelépnie az összetett 5. helyre.
2002: Valóra válik álma és megszerzi a bajnoki címet, hét győzelmet szerezve, Monterrey, Laguna Seca, Portland, Chicago, Toronto, Elkhart Lake és Miami. Ugyancsak hétszer indulhat pole-ból. Hatalmas 73 pontos előnnyel viszi el a bajnoki címet.
2003-2004: Ismét Európa és a Formula-1. A Toyota csapat szerződteti, de sajnos nem ér el átütő sikereket.
2005-ben visszatér a ChampCar World Series bajnokságba, hogy megpróbálja megtörni Sebastien Bourdais egyeduralmát. A PKV Racing-nél kap ülést. Portland-ben nyer, de legtöbbször csak a mezőny közepében végez. A bajnokság 11. helyét szerzi meg.
2006-os szezont a Dale Coyne csapatnál kezdi, majd átszerződik a RuSPORT-hoz, ahol kezdenek jönni az eredmények is. Majd bekövetkezik a tragédia, az Augusztus 3-i Road America-i A teszt során nagy sebességgel összeütközött egy pályára tévedt szarvassal. Cristiano frontálisan találta el az állatot. Kórházba szállították, ahol azonnal megműtötték, koponyájából egy vérömlenyt távolítottak el. Egy hétig mesterséges kómában tartották, Augusztus 20-án viszont elhagyhatta az intenzív osztályt. Szeptember végén elhagyta a kórházat, és megkezdte rehabilitációs programját.
Súlyos sérülése után 2008-ban tér vissza a versenyzéshez. A Rolex Sports Car Series-ben áll rajthoz pár versenyen.
2010-bena Formula Truck szériában versenyzett, kevés sikerrel.
Bajnok: 2002 (C.A.R.T.)
Rajtok: 101
Győzelmek: 12
Pole: 7 |